NOĆ MUZEJA U CRKVI PRESVETOG OTKUPITELJA

Muzeji Ivana Meštrovića i Općina Ružić i ove godine organiziraju Noć muzeja u Crkvi Presvetog Otkupitelja – grobnici obitelji Meštrović u petak, 30. Siječnja.
Program pod nazivom „Dekodiranje Meštrovića” počinje u 18h , a donosi zanimljive projekcije i video-animaciju kojima se otkrivaju Meštrovićeve skice za dekoraciju kupole obiteljske grobnice.
Ovaj kompleksan ikonografski program Meštrović nikada nije izveo do kraja. Digitalnom rekonstrukcijom prikazat će se kako je mogao izgledati da je bio dovršen, te koga je sve Meštrović zamislio da krasi svod obiteljske grobnice. Autorica programa je Zorana Jurić Šabić.
Više o programu pročitajte u prilogu.

NOĆ MUZEJA U CRKVI PRESVETOG OTKUPITELJA

30. siječnja 2015. u 18h

 

Promocija kataloga izložbe: DEKODIRANJE MEŠTROVIĆA

Projekcija: Skice za dekoraciju kupole Crkve Presvetog Otkupitelja

 

Program koji se vezuje uz istodobno održavanje izložbe DEKODIRANJE MEŠTROVIĆA – Ikonološka studija skica za dekoraciju kupole Crkve Presvetog Otkupitelja u Galeriji Meštrović, otavičkoj publici će in situ prikazati rekonstrukciju uređenja kupole Meštrovićeve crkvice. Projekcijama uživo predočit ćemo izgled kupole kakva je mogla izgledati da ju je Meštrović dovršio. Materijal za projekcije su odabrani crteži iz fundusa Galerije Meštrović, ujedno studije za freske u kupoli Crkve Presvetog Otkupitelja. Kompleksan je to ikonografski program kojega je Meštrović dugo promišljao, o čemu svjedoči velik broj studija, a naznake eventualnog izgleda unutrašnjeg svoda kupole možemo iščitati iz originalnih studija velikog formata koje su postavljene u njegovo središte 1968. godine. Na njima su prikazani Mojsije te Faraonska figura, a koje je još likove Meštrović predvidio da krase svod obiteljske grobnice otkrit ćemo digitalnom rekonstrukcijom.

Program je ujedno prigoda za predstavljanje kataloga izložbe koja će istovremeno biti postavljena u splitskoj Galeriji Meštrović, a koji uz objavljene crteže – studije za dekoraciju kupole, donosi ikonografsku razradu ovog intrigantnog Meštrovićevog programa.

VIŠE O PROJEKTU

Unutar Meštrovićeva arhitektonskog opusa koji broji više od deset arhitektonskih ostvarenja, Crkva Presvetog Otkupitelja zdanje je intimnog karaktera koje se izdvaja jedinstvenom ikonografijom koja otkriva sasvim osobno vjerovanje njezina graditelja. Meštrovićev osebujan svjetonazor može se iščitati iz skica za dekoraciju kupole čije oslikavanje, nažalost, nije realizirano, a njihova potpuna ikonografska studija je izostala. Dosad nam je bilo poznato samo to da je oslikavanjem kupole namjeravao odati počast utemeljiteljima velikih svjetskih religija.

Kupola je još od ranog kršćanstva bila rezervirana za prikaz nebeskog svoda, a njezinu su bazu pridržavali evanđelisti, apostoli ili proroci – temelji vjere. Meštrović se pridržava metaforičkog prikaza nebesa, ali ide dalje od granica jedne religije. Izložba crteža – skica za dekoraciju kupole i njihova ikonološka studija pokazuju da se ne radi samo o prorocima nego i o drevnim mudracima, književnicima i umjetnicima, pa i vlastitu liku. Meštrovićevo razmišljanje o umjetnosti kao odrazu božanskog nadahnuća, a o umjetniku kao proroku nagnalo ga je da na svodu obiteljske grobnice u Otavicama među likove koji predstavljaju neke od najvažnijih nositelja svjetskih kultura i religija postavi i vlastiti autoportret.

Meštrovićev humanizam i tolerancija glavni su ključ iščitavanja ovog složenog programa. Poznato nam je da je Meštrović duboko promišljao kompleksne sustave vjerovanja tražeći sve ono što ih povezuje. Dokaz je tome i sadržaj njegove biblioteke, velikim dijelom posvećen različitim kulturama i religijama te u brojnim svescima na čijim je marginama nerijetko bilježio svoje primjedbe.

Jednako kao što ikonografskim izborom sjedinjuje različite kulture i religije, tako i umjetničko oblikovanje unutrašnjih reljefa i plastike otkriva neočekivane umjetničke uzore, poput drevne egipatske umjetnosti (u reljefima Evanđelista) ili budističke skulpture (Vječno raspeti). Meštrović je inspiraciju crpio neposredno na putovanju Egiptom, Grčkom i Jeruzalemom (1927.), upravo u vrijeme kada promišlja oblikovanje crkvice u Otavicama.

Izložba DEKODIRANJE MEŠTROVIĆA razotkriva umjetnikove neostvarene ideje i daje nova saznanja o obiteljskoj grobnici u Otavicama koju nije namijenio samo vječnom spokoju svoje obitelji već ju je zamislio kao posvetu najvećim duhovnim i umjetničkim učiteljima koja nadilazi zemljopisne, kulturne i vjerske granice i postaje hram umjetnosti, vjere i tolerancije.

IVAN MEŠTROVIĆ: Skica za dekoraciju kupole Crkve Presvetog Otkupitelja: KONFUCIJE, oko 1938.

Zbog nepogrešivih moralnih vrijednosti koje se temelje na čovjekoljublju, dobrohotnosti i hijerarhijskom društvenom uređenju, Konfucije (551. – 479. pr. Kr.) je bio štovan kao božanski mudrac. Konfucijanizam je tijekom dva tisućljeća bio temelj etičkog, filozofskog, religijskog i društveno-političkog sustava u Kini.

Odgovori